کارشناسی ارشد آئرودینامیک
مجموعه
کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
معرفی رشته :
مهندسی هوافضا مجموعه ای از علوم و توانائیهای
علمی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، هلیکوپترها،
گلایدرها، و ماهواره هاست.
رشته
مهندسی هوافضا یکی از رشته های راهبردی (استراتژیک) و مورد توجه در دنیا و
نشانه توسعه و پیشرفت کشورهاست و از آنجا که در هر دو عرصه نظامی و علمی مورد توجه قرار دارد،
بودجه های کلانی صرف توسعه آن می شود. از این رو از جایگاه ممتاز و رو به رشد در
میان رشته های مهندسی برخوردار است.
مهندسی
هوافضا از نظر واحدهای درسی شباهت زیادی به رشته مهندسی مکانیک دارد
و در برخی دانشگاهها در دانشکده مکانیک ارایه می شود. به عبارتی مهندسی هوافضا از زیرشاخه های مهندسی مکانیک
سیالات است وکاربرد زمینههای مطالعاتی یکمهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل
پرنده محدود نمیشود. برای مثال آئرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به
آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل
باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری میسازند.
رشته مهندسی هوافضا از نظر تحصیلی، جزو پیچیده ترین
و سخت ترین رشته های مهندسی محسوب می شود. علاقه مندان ورود به رشته مهندسی هوافضا باید از ریاضیات قوی و همچنین
آشنایی کامل با زیان انگلیسی برخوردار باشند. در ایران اکثر دانشگاه ها دروس اصلی
رشته مهندسی هوافضا را در تمام مقاطع به زبان
انگلیسی تدریس می نمایند و این یکی از سختی های این رشته می باشد.
مهندس
هوافضا مسئول طراحی و ساخت ماشینهای غیر عادی، از هواپیماهای با وزن
بیش از 250 تن گرفته تا فضاپیماهایی که قادر به طی
مسافتهای طولانی با سرعتی بالاتر از 30000 کیلومتر در ساعت هستند، می باشد. مهندسین هوا فضایی که با هواپیما سر و کار دارند
را مهندس هوانوردی و آنهایی را که اختصاصا با
فضاپیما کار می کنند، مهندس فضانوردی گویند.
رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
گرایش آئرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی
از آن بر روی جسم پرنده میپردازد. مهندس هوافضا با گرایش آیرودینامیک جریانهای پیچیده در اطراف جسم
پرنده را تحلیل میکند و با بدست آوردن نیروهای آیرودینامیکی بهبررسی پایداری و
طراحی سازهٔ شناور در سیال - بیشتر هوای اطراف
زمین که در ارتفاعات مختلف فاکتورهای متفاوت دارد، مورد بحث است - میپردازد. به جز
تحلیل، همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های مهندس آیرودینامیک، طراحی بال ها و بدنه هایی با
بیشترین کاربرد و کمترین هزینه است..
برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس
عمومی : 6 واحد
دروس
تخصصی اجباری و اختیاری : 18 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان
نامه : 6 واحد
دروس عمومی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
ریاضیات پیشرفته 1 |
3 |
محاسبات عددی پیشرفته |
3 |
مکانیک محیط های پیوسته1 |
3 |
|
|
دروس تخصصی اجباری کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
گرایش آیرودینامیک
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
آئرودینامیک مافوق صوت |
3 |
آئرودینامیک مادون صوت |
3 |
تئوری لایه مرزی |
3 |
مکانیک سیالات عددی1 |
3 |
آئرودینامیک پیشرفته |
3 |
توربولانس |
3 |
دروس
تخصصی اختیاری کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
گرایش آیرودینامیک
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
تولید شبکه محاسباتی |
3 |
جریان لزج |
3 |
مکانیک سیالات عددی2 |
3 |
آئرودینامیک هلیکوپتر |
3 |
آئرودینامیک غیردائم |
3 |
جریان های چندفازی |
3 |
آئرودینامیک ماوراء صوت |
3 |
تئوری اغتشاشات |
3 |