منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی

منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع آزمون ارشد فنی مهندسی, منابع ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور ارشد فنی مهندسی

منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی

منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع آزمون ارشد فنی مهندسی, منابع ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور ارشد فنی مهندسی

منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع آزمون ارشد فنی مهندسی, منابع ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع ازمون ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور کارشناسی ارشد فنی مهندسی, منابع کنکور ارشد فنی مهندسی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

معرفی رشته 

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی علم کاربرد ریاضیات، فیزیک، شیمی و اقتصاد در فرآیند تبدیل مواد خام به مواد با ارزش‌تر یا سودمندتر است.

مهندسی شیمی را بطور کلی می‌توان علم استفاده از موازنه جرم، موازنه انرژی و موازنه حرکت برای طراحی و کنترل واحدهای فرآیندی شیمیایی از قبیل واحدهای یک پالایشگاه پتروشیمی ، صنایع چوب و کاغذ و غیره در نظر گرفت.

 

هدف اصلی مهندسی شیمی، استفاده از دانش شیمی در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروز است. امروزه مهندسین شیمی علاوه بر فرآیندهای تولید مواد اولیه پایه، در توسعه و تولید محصولات باارزش و متنوع شرکت دارند. این محصولات شامل مواد ویژه  و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا ، خودروسازی ، پزشکی ، صنایع الکترونیک ، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است.

رشته مهندسی شیمی با توجه به دفترچه انتخاب رشته ارشد 96 دارای گرایشهای طراحی فرایندها - نانو فناوری- محیط زیست- مهندسی پلیمر - ترموسینتیک و کاتالیست - فرایندهای جداسازی - مدلسازی شبیه سازی و کنترل - مهندسی صنایع غذایی - صنایع پتروشیمی - فراوری و انتقال گاز ،پدیده های انتقال، زیست پزشکی، صنایع شیمیایی معدنی و انرژی می  باشد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی :

گرایش صنایع غذایی، علوم مهندسی جدید را برای طراحی دستگاه ها، خطوط فرآیند و واحدهای تولید مواد غذایی بکار می برد. این گرایش جنبه های تئوری و عملی طراحی را که شامل طراحی هر یک از واحدهای فرآیند، طراحی خطوط مختلف آماده سازی، فرآوری و بسته بندی مواد غذایی و همچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذایی است، مورد توجه قرار می دهد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش نانو مهندسی شیمی :

فناوری نانو ، علمی فرا رشته ای است. اگر از دیدگاه شیمی و مهندسی شیمی به فناوری نانو نگریسته شود، می توان گفت رشته  نانو شیمی تقریباً در تمامی علوم و فنون به کار می رود. به  عبارت دیگر در زمینه های مختلفی از جمله سوخت، پلیمر، رنگ، ساخت و ساز ، پوشاک، دارو، غذا و به طور کلی هر آنچه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می شود، می توان از مزایای این فناوری بهره  جست. به طور کلی توجه به کلیه علوم و فناوری های موجود در مقیاس نانو و کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فراورده هایی با کیفیت و کمیت بهتر و به عبارتی ارزانتر ، محکمتر ،سبکتر و کارا تر می باشد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش محیط زیست :

گرایش محیط زیست در ارتباط با عملکرد مواد شیمیایی و زیست‌شناسی و نحوه استفاده از مواد شیمیایی در تصفیه فاضلاب شهری و  صنعتی و طراحی تصفیه‌خانه‌های آب است. به طور کلی بررسی و طراحی هر فرآیندی که در آن از مواد شیمیایی برای پاک‌سازی محیط در " آب، هوا و خاک " استفاده می‌شود، در حوزه عملکرد رشته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش محیط زیست قرار می گیرد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش طراحی فرایندها :

طراحی فرآیند در اصطلاح، روشی است که بتوان با آن ماده ای را از حالتی به حالت دیگر تغییر شکل داد و مهندس طراحی فرآیندیعنی فردی که روش این تغییر و تحول را طراحی و مهندسی کند. گرایش طراحی فرآیندها تقریباً تمام گرایش های دیگر مهندسی شیمی را (از منظر عمومیت) پوشش می دهد.

 

طراحی فرآیندهای شیمیایی و طراحی تجهیزات فرآیندی و بررسی مسائل ایمنی در فرآیندهای شیمیایی از کاربردهای این گرایش است.

طراحی صنایعی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به نفت خام یا فرآورده‌های پالایشگاه و یا صنایع پتروشیمی است به مهندس شیمی گرایش طراحی فرآیندها مربوط می‌شود. به عنوان مثال، این گرایش در صنعت نفت و گاز، وظیفه طراحی فرآیندهای پالایش نفت و گاز، طراحی برج و مبدل، تعیین مشخصات دستگاه‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری را بر عهده دارد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش شبیه سازی و کنترل فرایند :

ادغام سه رشته  مهندسی شیمی و برنامه نویسی و مهندسی کامپیوتر گرایش جدیدی به نام شبیه سازی و کنترل ایجاد کرده است.

 

یکی از کاربردهای موثر کامپیوتر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، شبیه سازی واحدهای تولیدی بوسیله نرم افزارهای خاص است. این زمینه با توجه به جو رقابتی بازارهای جهانی و نیز حرکت هایی که در زمینه افزایش بهره وری تولید، استفاده هرچه بهتر از منابع و کاهش هزینه ها مشاهده می شود، طی سالهای اخیر رشد چشمگیری یافته، هر چند هنوز بسیاری از مزایای این کار شناخته نشده است.

 

در گرایش شبیه سازی و کنترل فرایند همچنین طراحی و تنظیم سیستم‌های کنترلی"فرآیند شیمیایی" جهت رفع عیوب احتمالی هنگام طراحی فرآیندها و دستگاه‌های مهندسی شیمی از جمله برج‌ها و راکتورها مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش صنایع شیمیایی معدنی :

گرایش صنایع شیمیایی معدنی، فرایندی را که یک ماده اولیه در هنگام ورود به کارخانه تا زمان خارج شدن محصول طی می کند، مورد مطالعه قرار می دهد. هر کارخانه‌ تولید مواد غیرآلی‌ مثل‌ سیمان‌، گچ‌، شیشه‌ نسوز و دیرگداز دارای‌ یک‌ فرآیند است‌؛ یعنی‌ از زمانی‌ که‌ مواد اولیه‌ وارد کارخانه‌ می‌شود تا زمانی‌ که‌ محصول‌ خارج‌ می‌گردد، فرآیندی‌ روی‌ آن‌ انجام‌ می‌گیرد که‌ طراحی‌ این‌ فرآیند برعهده‌مهندس‌ شیمی‌ صنایع‌ شیمیایی‌ معدنی‌ است. همچنین‌ تولید هر ماده‌ معدنی‌ مثل‌ کودهای‌ شیمیایی‌ معدنی‌، حشره‌کش‌ها، نمک‌ها، رنگ‌های‌ معدنی‌ و حتی‌ لعاب‌ روی‌ کاشی‌ها در حیطه‌ کار مهندس‌ شیمی‌ این‌ گرایش‌ قرار دارد.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش پلیمر :

دانش تبدیل پلیمرهای خام (PVC,PP,PE) به پلیمرهای صنعتی (لاستیک، چسب، رنگ و ...). شیمی فیزیک پلیمرها، رئولوژی پلیمرها، خواص مکانیکی و شکل‌دهی مواد پلیمری و همچنین مکانیک کامپوزیت‌ها به صورت تخصصی در گرایش پلیمر تدریس می‌گردند. دانشجویان‌ کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش پلیمر نهایتاً در یکی‌ از زمینه‌های‌ پلیمر مثل‌ فرایند شکل‌دهی‌ پلیمر یا طراحی‌ واحدهای‌ صنعتی‌ تولید پلیمر تبحر پیدا می‌کنند.

 

اهمیت کاربرد پلیمرها در صنایع گوناگون به حدی است که در حال حاضر علوم پلیمر، نه تنها به عنوان گرایشی از مهندسی شیمی، بلکه به عنوان شاخه‌ای مستقل از علوم فنی و مهندسی مطرح شده‌اند. پلیمرها کاربرد وسیعی از صنایع مختلف کشور دارند.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش ترموسینیتیک و کاتالیست :

این گرایش عمدتاً به دو شاخه‌ی : ۱) ترمودینامیک ۲)سینتیک و کاتالیست، تقسیم می‌شود.

 

شاخه‌ی اول بیشتر به مفاهیم ترمودینامیکی همچون روابط کار، انرژی، فشار حجم، گرا و خصوصاً در محلول‌ها به صورت کاربردی، که در حیطه مهندسی شیمی است می‌پردازد.

 

شاخه‌ی دوم متمرکز به سه بحث عمده در زمینه‌ی کاتالیست‌هاست:

۱) سینتیک واکنش‌های کاتالیستی و طراحی راکتورهای مربوطه

۲) اصول و روش‌های ساخت کاتالیست‌ها

۳) تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کاتالیست‌ها

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش پدیده‌های انتقال و فرآیندهای جداسازی :

دروس مربوط به پدیده¬ های انتقال، آشنایی با انواع فرآیندهای جداسازی مانند تقطیر، استخراج، تبلور و نیز شبیه‌سازی و مدل‌سازی فرآیندها از جمله مباحثی است که به صورت تخصصی در گرایش پدیده های انتقال و فرآیندهای جداسازی مورد بررسی قرار  می‌گیرند.

 

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی :

پتروشیمی دانش تبدیل شاخه¬ ای از فرآورده ¬های نفتی به فرآورده¬ های غیرنفتی (پلیمرهای خام و محصولات پتروشیمی) است. وظیفه‌مهندس‌ پتروشیمی،‌ طراحی‌ دستگاه‌ها و فرآیند تولید مواد مختلف‌ از جمله‌ کودهای‌ شیمیایی‌، شوینده‌ها، فرآورده‌های‌ پلیمری‌ (مواد اولیه‌ پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها و الیاف‌ مصنوعی‌) و مواد شیمیایی‌ (اسیدها، حلال‌ها) از نفت‌ و برش‌های‌ نفتی‌ است‌.

 

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل دروس) و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، معرفی سایر گرایشهای کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی شیمی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) بازارکار، وضعیت استخدام و آینده شغلی رشته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی ارایه می شود.

 

·         منابع کنکور ارشد سراسریx

·         منابع کنکور ارشد سراسری mbax

·         منابع کنکور ارشد سراسری روانشناسی بالینیx

·         منابع کنکور ارشد سراسری مدیریت بازرگانیx

·         منابع کنکور ارشد سراسری معماریx

·         منابع کنکور ارشد سم شناسیx

·         منابع کنکور ارشد سنجش از دورx

·         منابع کنکور ارشد سینماx

·         منابع کنکور ارشد شبکهx

·         منابع کنکور ارشد شبکه های کامپیوتریx

·         منابع کنکور ارشد شهرسازیx

·         منابع کنکور ارشد شهرسازی برنامه ریزی شهریx

·         منابع کنکور ارشد شیمیx

·         منابع کنکور ارشد شیلاتx

·         منابع کنکور ارشد شیمی داروییx

·         منابع کنکور ارشد شیمی محضx

·         منابع کنکور ارشد شیمی کاربردیx

·         منابع کنکور ارشد صنایعx

·         منابع کنکور ارشد صنایع 96x

·         منابع کنکور ارشد صنایع دانشگاه آزادx

·         منابع کنکور ارشد صنایع دستیx

·         منابع کنکور ارشد صنایع سیستمx

·         منابع کنکور ارشد صنایع غذاییx

·         منابع کنکور ارشد صنایع غذایی 96x

·         منابع کنکور ارشد صنایع غذایی 97x

·         منابع کنکور ارشد صنایع غذایی دانشگاه ازادx

·         منابع کنکور ارشد صنایع غذایی وزارت بهداشتx

·         منابع کنکور ارشد صنایع چوبx

·         منابع کنکور ارشد طراحی داخلیx

·         منابع کنکور ارشد طراحی شهریx

·         منابع کنکور ارشد طراحی شهری دانشگاه آزادx

·         منابع کنکور ارشد طراحی صنعتیx

·         منابع کنکور ارشد طراحی صنعتی دانشگاه آزادx

·         منابع کنکور ارشد طراحی لباسx

·         منابع کنکور ارشد طراحی لباس و پارچهx

·         منابع کنکور ارشد طراحی محیط زیستx

·         منابع کنکور ارشد طراحی پارچه و لباسx

·         منابع کنکور ارشد علوم اجتماعیx

·         منابع کنکور ارشد علوم تربیتیx

·         منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 1x

·         منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 2x

·         منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 3x

·         منابع کنکور ارشد علوم سیاسیx

·         منابع کنکور ارشد علوم قرآنیx

·         منابع کنکور ارشد علوم کامپیوترx

·         منابع کنکور ارشد عمرانx

·         منابع کنکور ارشد عمران 96x

·         منابع کنکور ارشد عمران دانشگاه آزادx

·         منابع کنکور ارشد عکاسیx

·         منابع کنکور ارشد فلسفه غربx

·         منابع کنکور ارشد فیزیک ذرات بنیادیx

·         منابع کنکور ارشد مترجمی زبان انگلیسیx

·         منابع کنکور ارشد مجموعه روانشناسی 2x

·         منابع کنکور ارشد مجموعه علوم تربیتی 1x

·         منابع کنکور ارشد مجموعه علوم تربیتی 2x

·         منابع کنکور ارشد مدیریتx

·         منابع کنکور ارشد مدیریت اجراییx

·         منابع کنکور ارشد مدیریت دولتیx

·         منابع کنکور ارشد مدیریت صنعتیx

·         منابع کنکور ارشد مشاور خانوادهx

·         منابع کنکور ارشد مشاوره خانوادهx

 

 

  • ۹۶/۰۸/۰۸
  • منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی و مهندسی منابع آزمون کارشناسی ارشد فنی و مهندسی

منابع کنکور ارشد سراسری

منابع کنکور ارشد سراسری mba

منابع کنکور ارشد سراسری روانشناسی بالینی

منابع کنکور ارشد سراسری مدیریت بازرگانی

منابع کنکور ارشد سراسری معماری

منابع کنکور ارشد سم شناسی

منابع کنکور ارشد سنجش از دور

منابع کنکور ارشد سینما

منابع کنکور ارشد شبکه

منابع کنکور ارشد شبکه های کامپیوتری

منابع کنکور ارشد شهرسازی

منابع کنکور ارشد شهرسازی برنامه ریزی شهری

منابع کنکور ارشد شیلات

منابع کنکور ارشد شیمی

منابع کنکور ارشد شیمی دارویی

منابع کنکور ارشد شیمی محض

منابع کنکور ارشد شیمی کاربردی

منابع کنکور ارشد صنایع

منابع کنکور ارشد صنایع 96

منابع کنکور ارشد صنایع دانشگاه آزاد

منابع کنکور ارشد صنایع دستی

منابع کنکور ارشد صنایع سیستم

منابع کنکور ارشد صنایع غذایی

منابع کنکور ارشد صنایع غذایی 96

منابع کنکور ارشد صنایع غذایی 97

منابع کنکور ارشد صنایع غذایی دانشگاه ازاد

منابع کنکور ارشد صنایع غذایی وزارت بهداشت

منابع کنکور ارشد صنایع چوب

منابع کنکور ارشد طراحی داخلی

منابع کنکور ارشد طراحی شهری

منابع کنکور ارشد طراحی شهری دانشگاه آزاد

منابع کنکور ارشد طراحی صنعتی

منابع کنکور ارشد طراحی صنعتی دانشگاه آزاد

منابع کنکور ارشد طراحی لباس

منابع کنکور ارشد طراحی لباس و پارچه

منابع کنکور ارشد طراحی محیط زیست

منابع کنکور ارشد طراحی پارچه و لباس

منابع کنکور ارشد علوم اجتماعی

منابع کنکور ارشد علوم تربیتی

منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 1

منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 2

منابع کنکور ارشد علوم تربیتی 3

منابع کنکور ارشد علوم سیاسی

منابع کنکور ارشد علوم قرآنی

منابع کنکور ارشد علوم کامپیوتر

منابع کنکور ارشد عمران

منابع کنکور ارشد عمران 96

منابع کنکور ارشد عمران دانشگاه آزاد

منابع کنکور ارشد عکاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی